Van Wellington via Ohakune naar Rotorua - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Nini - WaarBenJij.nu Van Wellington via Ohakune naar Rotorua - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Nini - WaarBenJij.nu

Van Wellington via Ohakune naar Rotorua

Door: Nini en Hans.

Blijf op de hoogte en volg Nini

25 April 2015 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Na de leuke dagen in Wellington zijn we richting het Noorden gereden. Een weg met veel bossen en toen we richting Ohakune kwamen, konden we de prachtig bergen met sneeuw van het Tongariro national park zien.
Dit zijn allemaal vulkanen, die nog steeds actief zijn. We zijn aan beide kanten de grootste vulkaan Ruapehu op gereden en daar wat rond gelopen. Duidelijk zijn de verschillen lagen van puin, lava, modderstromen en keien die bij een echte uitbarsting rondgeslingerd worden. Daar moet je maar even niet bij stilstaan.
De laatste grote uitbarsting was in 2007, dus heel recent! Vele mensen skieen in de winter op die hellingen en men was druk bezig alles klaar te maken voor de winter, die hier binnen kort begint. We zijn ook naar de andere kant van de berg gereden en daar kon je met twee stoeltjes liften naar boven. We hadden graag wat willen wandelen, maar door de hevige regens net voor wij kwamen waren de paden glad en lagen veel stenen los, dus te gevaarlijk. Maar het uitzicht was prachtig! Veel opnames voor de film Lord of de Rings zijn hier opgenomen. Daar zijn ze dan ook heel trots op. De middag hebben we nog het gebied rond gereden en een stukje van Lake Taupo gezien.
Daar zijn we de volgende dag langs gereden. Een enorm meer, wat dus een vulkaankrater is. Die vulkaan onder water is ook nog steeds mogelijk actief! Via de stad Taupo zijn we verder richting Rotorua gereden en onderweg hebben we enkele vulkanisch activiteiten gezien. Dampende stoom uit allerlei gaten uit de diepte, die ook voor het opwekken van energie wordt gebruikt in de geothermische centrale.
In een ander park zie je diverse kleuren water en gesteente, dat zijn kleur krijgt door de verschillen mineralen. Ook zwavel, wat erg stinkt! Onderweg naar een informatie punt geweest over vulkanen, waar je een film ziet van de uitbarsting in 2007. Ook werd daar het een en ander uitgelegd over aardbevingen en was een film te zien van de laatste grote in Christchurch. Je kan dan in een aardbevingsimulator plaats nemen en dan voel je wat er dan gebeurd. Zoiets is vreselijk, als je dat voelt besef je pas hoe erg dat is.
Gisteren is er een kleinere aardbeving van 6,2 in Kaikoura geweest, waar wij vorige week nog waren!
In Rotorua weer een leuke B&B met hele hartelijke mensen.
Daar zijn we een wandeling gaan maken met een Maori. Die heeft alles uitgelegd over de bossen en de planten, die zij voor medicijnen gebruiken. Sommige bomen zijn tussen de 60 en 80 meter hoog! Daarna in een bushcamp kregen we een lunch. Het hoogte punt was het planten van diverse lokale bomen. Dus nog hard werken voor Hans, want die moest de gaatjes graven. Ze hebben allemaal een gps coordinatie nummer gekregen, zodat wij de groei kunnen volgen. Wij hebben bij alle een naam en daarna een Maorispreuk uitgesproken.
Een bezoek aan de polinesische spa met waterbaden tussen de 36 en 42 gr was heerlijk om te ontspannen.
In de middag nog een kort wandelingetje in een bos vlak aan het meer. Daar stonden 100 meter hoge rode ceders en even verop kon je twee bronnen zien onspringen. Zo gaaf! Prachtig helder water komt uit een grote rotsopening diep onder water en een andere heet Dancing sands spring. Daar zie je onderwater het zand verstuiven waar het water omhoog komt.
Vandaag is de tijd gekomen om Nieuw Zeeland te verlaten. Dus vanochtend naar Auckland gereden. Nog even vluchtig rondgelopen en als hoogte punt de enorme uitkijktoren midden in het centrum. Waanzinnig mooi. Nu op de airport en gaan zo richting Sidney
Foto kunnen we morgen pas toevoegen, dus nog even geduld!

• 25 April 2015 - 07:12

Rosalind Beaton:

Wat spannend zeg! Een reis om niet te vergeten. Liefs x

• 25 April 2015 - 09:32

John En Marja:

Wat hebben wij genoten van al die prachtige verhalen en indrukken over Nieuw Zeeland. En nu nog een aantal weken Australie. Wij zijn benieuwd wat jullie hier allemaal gaan "uitspoken". Goede vlucht en veel plezier down under! John enMarja

• 25 April 2015 - 10:31

Noor:

Lieve twee,
    Dank voor de prachtige, beeldende verhalen over Nieuw-Zeeland en natuurlijk de foto's! Als je het leest besef je, dat er daar nog zoveel ongerepte natuur is! Geweldig! Nu dus de reis voortzetten in Down Under........
    Frits is weer terug op 't honk en grote Fré en Andrea zijn weer vertrokken. Nu even rust, 9 mei komt Rob en een paar dagen later Fré, Bart en kleine Victor, daar verheugen we ons enorm op!
    We kijken uit naar de volgende verslagen, fijne reis!!!,

• 25 April 2015 - 15:53

Aad:

super leuk om zo jullie te volgen !!

• 28 April 2015 - 13:28

Kees Joosten:

Wat een fantastisch avontuur! Geweldige verhalen en zeer beeldende foto's, die zomaar uit een reisgids lijken te komen. Alsof je zo Smeagol tegen het lijf kan lopen! Prachtige natuur en dito fauna. Ik kan mij voorstellen dat jullie hier echt enorm van genieten.

Hou vol en veel plezier in Australië. Cheers, mate!

• 29 April 2015 - 18:44

Gale:

Wow Nini, prachtig foto's, tot nu toe, super reis, ik vond de baby Robben pool heel apart, en ook de hippos op het plafond in het hotel ook wat! Waarom hippos in N.Z.? Jullie hebben het duidelijk naar je zin! Nieuwste bij mij, blindedarm operatief verwijderde met spoed afgelopen Zondag morgen, 36 uur in/uit hospitaal, bijna en McDrive! Ben benieuwd naar je volgende adventuren. XX

• 13 Juli 2015 - 16:44

Els Schmidt-flippo:

Lieve Nini en Hans,
    Na onze eigen vakantie de tijd genomen om jullie uitgebreide verslag te lezen en vooral te zien!!
    Wat een geweldige belevenissen!
    Hartelijk dank dat jullie dit gedeeld hebben.